ApartDirect AB, Central Living AB, ApartDirect lon stay AB är ett aktiebolag registrerat i Sverige med Organisationsnummer 556598-4548, 559263-6061, 556631-1329 Momsregistering nr SE556598454801 och SE559263606101 ApartDirect har inrättats för att ge ett enastående urval av möblerade lägenheter för kort och lång vistelse och relaterade tjänster till en internationell kundkrets, samt turistinformation och tillhörande tjänster.
Dessa allmänna villkor gäller för alla bokningar av boende som görs tillgängliga och tillhandahålls av ApartDirect hemsida, via e-post, telefon eller någon annan mobilenhet. ApartDirect förbehåller sig rätten att ändra, modifiera eller uppdatera dessa allmänna villkor när som helst. Genom att göra en bokning, bekräftar och erkänner du eller den person för vars räkning du bokar ( "Kunden" eller "du" ) att du har läst, förstått och godkänt de allmänna villkoren som anges nedan.
BOKNING
Alla gäster som deltar i en bokning måste vara över 18 år. Vårt system accepterar bokningar baserat på tillgången på lägenheter. Bokningen är fullständigt bekräftad när ApartDirect har tagit emot betalning, och betalning ska göras vid bokningen eller inom 14 dagar före ankomst (beroende på vilken policy du väljer när du gör en bokning), annars kan bokningen annulleras. Efter att bokningen är gjord kommer en bekräftelse med bokningsnumret att skickas till den e-post som anges i bokningsinformationen. Om du inte har fått en bokningsbekräftelse inom 24 timmar efter att du genomfört din bokning, kontakta ApartDirect. Observera att bokningen inte är bekräftad förrän du har fått en bokningsbekräftelse från ApartDirect.
I det högst osannolika fallet att vi inte kan erbjuda det bokade boendet kommer vi att göra vårt bästa för att hitta ett lämpligt alternativt boende. I ett sådant fall har du rätt att antingen acceptera bytet eller att avbryta och få full återbetalning. ApartDirect vidtar alla försiktighetsåtgärder för att undvika att flytta en kund, men kommer inte att hållas ansvarigt för några kostnader, förluster eller skador som uppstår från eller i samband med en sådan händelse
BETALNING
Bank - och kreditkortsavgifter
Betalning/återbetalning för din bokning sker alltid i svenska kronor (SEK). Det faktiska beloppet som debiteras eller återbetalas av ApartDirect kan skilja sig från det som visas på webbplatsen på grund av varierande växelkurser som tillämpas av olika kortutgivare. Dessutom kan ditt kontoutdrag innehålla en konverterings- eller transaktionsavgift (som ska vara i utländsk valuta) som tas ut av din kortutgivare för att bearbeta transaktionen. ApartDirect är inte associerat med dessa extra avgifter och kommer inte att hållas ansvarig för några avgifter relaterade till varierande växelkurser och kortutgivares avgifter.
FÖRBRUKNINGS KOSTNADER
Kostnad för el, vatten och internet ingår alltid i hyran.
ÄNDRING AV BOKNING
En kunds ändring av en befintlig bokning kommer att betraktas som en avbokning i samband med en ny reservation. Avbokningen kommer att omfattas av de avboknings bestämmelser som du finner här nedanför. Begäran om förlängning av en vistelse kommer att beviljas under förutsättning att det finns en tillgänglig lägenhet.
AVBOKNING
Det är kundens ansvar att kontrollera avbokningsreglerna när bokningen görs. Det finns två olika typer av avboknings regler beroende på vilken lägenhet samt boknings klass som gästen väljer att boka i.
1) Gratis avbokning fram till 1 dag före ankomst: Du kan avboka gratis fram till 1 dag före ankomst. Vid avbokning/ ändring mindre än 1 dag innan eller vid no show debiteras 100% av den totala kostnaden.
2) Lågpris – inga pengar tillbaka: Om du avbokar, ändrar eller uteblir från vistelsen debiteras hela bokningssumman.
I händelse av att du skulle önska avboka, skicka ett e mail till info@apartdirect.com och ange namnet på den person som bokning gjorts i och bokningens referensnummer.
Ingen återbetalning kommer att göras för oanvända delar av din vistelse eller för utebliven ankomst utan att ha avbokat i förväg. Observera att kunden i händelse av en avbokning kommer stå för bankavgifter för överföring av betalningen. Om kunden inte har anlänt inom 24 timmar efter förväntad ankomst, kommer bokningen annulleras utan återbetalning .
1) Gratis avbokning fram till 60 dagar före ankomst: Du kan avboka gratis fram till 60 dagar före ankomst. Vid avbokning/ ändring mindre än 60 dagar innan eller vid no show debiteras 100% av den totala kostnaden.
I händelse av att du skulle önska avboka, skicka ett email till info@apartdirect.com ange namnet på den person som bokning gjorts i och boknings referensnummer.
KUNDENS SKYLDIGHETER
APARTDIRECTS SKYLDIGHETER
FALSKT BRANDLARM
“False fire alarm” innebär avsiktlig eller oavsiktlig aktivering av ett automatiskt brandlarm som sätts igång av andra anledningar än en brand.
I händelsen av att ett falskt brandlarm blir rapporterat till brandkåren blir kunden som är ansvarig för den falska aktiveringen fullt ansvarig för kostnaderna som detta kan tillföra.
BORTTAPPADE NYCKLAR
Våra lägenhetsdörrar är stålförstärkta och har säkerhetslås vilket förser er med utmärkt säkerhet. Var vänlig behåll nycklarna till lägenheten på en säker plats. I den olyckliga händelsen att du förlorar nycklarna kan det hända att du måste betala för ett nytt lås och nycklar samt en administrativ avgift på 3000 SEK.
ANKOMST/AVRESA
De flesta av ApartDirects lägenheter är utrustade med kodlås. Koden till varje lägenhet är unikt genererad för varje gäst och skickas till gästen via e-post och SMS före ankomst. Koden aktiveras vid klockan 15:00 på ankomstdagen och slutar gälla klockan 11:00 på dagen för avresan.
NYCKELINSAMLING
Instruktionerna om hämtning av nycklar kommer att ges i Bokningsbekräftelsen som skickas via e-post . Dörren till lägenheten utrustad med ett kodlås kommer att skickas via e-post och SMS före gästens ankomst.
I det fallet att en lägenhet inte är utrustad med kodlås sker överlämning av nycklarna direkt på ApartDirects kontor, om inget annat är avtalat med ApartDirect. ApartDirects kontor ligger på Hammarby allé 175, 120 66 Stockholm, Sverige. Detaljerade ankomst / avgångs instruktioner finns i e-post bokningsbekräftelsen.
RÄTTEN TILL TILLTRÄDE AV LÄGENHETEN
Vi förbehåller oss rätten att komma in i lägenheten vid varje rimlig tidpunkt för rimliga skäl. Detta inkluderar behovet av att göra oförutsedda (intern och extern) avhjälpande reparationer. Vi ger dig rimlig meddelande om sådana krav och kommer att göra vårt bästa för att begränsa de timmar av åtkomst från 09:00 till 17:00 varhelst rimligen är möjligt .
STÄDNING
Städning tillhandahålls av ApartDirect. Extra städning kan ordnas på begäran mot en extra kostnad. Lägenheten kommer att städas innan ankomst. Det finns rena lakan, handtvål, diskmedel, toalettpapper och handdukar i lägenheten. Om lägenheten inte är ordentligt städad när du anländer, vänligen kontakta ApartDirect omedelbart. Du behöver inte städa lägenheten innan avresa, men du måste lämna lägenheten i det skick du fann den när du anlände. Det innebär att tallrikar med mera måste diskas (och diskmaskinen tömmas), alla fläckar måste tas bort och alla möbler måste vara i sitt ursprungliga läge. Kylskåpet skall tömmas helt och allt skräp kastas. Följs inte ovanstående regel, kan extra avgifter för städning tas ut.
INTEGRITETSPOLICY
Behandling av personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen (2016/679/EG)
ApartDirect AB (556598-4548) är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi erhåller i samband med uppdrag eller som annars behandlas när uppdraget förbereds eller administreras.
Vi behandlar uppgifterna för att utföra och administrera uppdraget, för att tillvarata dina intressen, för redovisnings- och faktureringsändamål. Dessa uppgifter har sin rättsliga grund i bland annat dataskyddsförordningen samt bokföringslagen. De angivna författningarna tillåter bl.a. att behandling sker i syfte att vi ska kunna fullgöra våra förpliktelser mot våra kunder/registrerade och mot andra regelverk. Författningarna tillåter även, efter en intresseavvägning där bl.a. den registrerades eventuella invändningar mot behandlingen beaktas, att behandling av personuppgifter sker för våra och övriga bolag inom koncernens berättigade intressen av att utveckla, marknadsföra och administrera våra tjänster och verksamheter på ett effektivt sätt samt av att tillvarata våra civilrättsliga rättigheter och förpliktelser. Uppgifterna kan också användas för affärs- och metodutveckling, marknadsanalys, statistik och riskhantering. Uppgifterna som behandlas i syfte att utveckla och analysera verksamheten behandlas på grundval av vårt berättigade intresse att utveckla verksamheten och kommunicera med våra kontakter.
Vi kommer inte att lämna ut personuppgifter till utomstående annat än i de fall då det särskilt överenskommits mellan företaget och den registrerade, om det är nödvändigt för att vi skall fullgöra lagstadgad skyldighet eller efterkomma myndighetsbeslut eller beslut av domstol, eller för det fall vi anlitar utomstående tjänsteleverantörer som utför uppdrag för vår räkning.
Personuppgifterna sparas, i enlighet med den skyldighet som åvilar företaget enligt nämnda regelverk och grund ovan, under en tid om 10 år från dagen för ärendets slutförande alternativt från slutfakturas förfallodag samt för skälig gallringstid eller den längre tid som påkallas av ärendets natur. Personuppgifter relaterat till intresseanmälningar avseende lägenheter raderas inom två år. Om du avanmäler dig från nyhetsbrev eller liknande kommer uppgifterna relaterade till detta omedelbart att raderas.
Du har rätt att kostnadsfritt begära information från företaget om användningen av de personuppgifter som rör dig. Vi kommer på din begäran eller på eget initiativ rätta eller radera uppgifter som är felaktiga eller begränsa behandlingen av sådana uppgifter. Du har vidare rätt att begära att dina uppgifter inte behandlas för direktmarknadsföringsändamål. Du har också rätt att få del av dina personuppgifter i ett maskinläsbart format [eller, om det är tekniskt möjligt, att få uppgifterna överförda till en tredje part som du anvisar]. Om du är missnöjd med vår behandling kan du lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet vilket i Sverige är Datainspektionen (www.datainspektionen.se). Du kan också vända dig till tillsynsmyndigheten i det land där du bor eller arbetar.
Kontakta oss på e-post stockholm@apartdirect.com eller adress nedan om du har några frågor rörande vår personuppgiftsbehandling.
FORCE MAJEURE
ApartDirect ansvarar inte och betalar inte ersättning för förlust, skada eller kostnader som uppstått som ett resultat av vår eller våra leverantörers oförmåga att tillhandahålla en tjänst på grund av krig, krigshot, upplopp, civil olydnad eller stridigheter, arbetskonflikt, terrorism aktivitet, fysiska eller industrikatastrofer, brand, ogynnsamma väderförhållanden, stängning av flygplatser eller hamnar eller någon oförutsedd eller oundviklig händelse utanför dess kontroll.
COPYRIGHT
Innehållet på webbplatsen, inklusive text, grafik, design och mjukvara är copyright av ApartDirect. Materialet får inte kopieras, reproduceras eller distribueras utan skriftligt tillstånd.
ERSÄTTNING
Kunden samtycker till att ersätta ApartDirect på hela beloppet för alla fordringar, skulder, krav, skador, kostnader, förluster, återbetalningar, böter, kostnader (inklusive juridiska kostnader) och alla andra summor av något slag som uppstår eller lidit till följd av brott i detta avtal eller annat olagligt eller vårdslöst beteende i förhållande till den av kunden, personer som bor hos honom eller av hans gäster. Om bokningen görs i namn av, eller på uppdrag av ett företag eller ett företags anställd, ska denna verksamhet vara skyldig att gottgöra ApartDirect. Denna ersättning bestämmelse skall överleva och förbli i full kraft efter avslutandet av vistelsen.
TVISTER
Alla tvister mellan ApartDirect och kunden som uppstår från ovanstående villkor skall avgöras i enlighet med skiljedom i Skiljedomsinstitut Stockholms Handelskammare av en skiljeman utsedd i enlighet med dessa regler.